söndag 28 november 2010

11 mina syskon

min äldsta syster heter veronica (fast ja, för mig är hon alltid yoka) och är 29år. hon bor i ett radhus några stenkast från mina föräldrar med sin sambo och världens finaste dotter julia. eftersom att hon är nio och ett halvt år äldre än mig var hon en arg tonåring när jag var liten, vet inte hur många gånger hon jagade en livrädd stackars lillasyster runt i huset och kanske, kanske fick hon aldrig tag i mig eftersom att jag lever än idag. men veronica är nog den snällaste människan i världen och lite som en extramamma, ibland, som blir orolig för allt och ingenting. folk brukar säga att vi är så lika i sättet att vi inte ser det själva, och så är det nog. vi är nog väldigt lika och väldigt olika på samma gång. vi gråter ungefär lika lätt som vi skrattar (fast jag är så himla bra på att dölja sådant) och är båda lika galna i julen och allt vad det innebär. och framförallt så är vi lika envisa båda två och ingen av oss ger sig i första taget. med andra ord har jag aldrig någonsin fel och inte veronica heller.

-

min andra syster heter susanne och är 27år. hon är nog den i familjen som jag har stått närmast under min uppväxt och så bakar hon världens godaste chokladbollar, minsann. ibland förvandlas hon till den jobbigaste retstickan i världen och hon har drivit mig till vansinne många gånger, typ genom att sjunga så högt tills jag började gråta (på riktigt!) medan hon tyckte att det var jätteroligt och fortsatte att sjunga högre. en annan gång minns jag inte vad hon gjorde, men jag blev så arg och allt jag hade tillgång till var en ost. och en osthyvel. så för att få ut min frustration började jag hyvla som om det inte fanns någon morgondag så att det flög ost i hela köket. men bortsett från detta är susanne också världens snällaste, finaste och knäppaste. jag har på något vis alltid beundrat susanne och allt vad hon tog sig för, det visade jag genom att rota och sno saker från hennes garderob. men det är okej, hon fick mig att byta till sig min mobil mot typ en fotoram och tre armband (jag vet inte, är nog för snäll ibland...) och så har hon bott i kanada, appropå ingenting.

veronica, jag, susanne

1 kommentar: