torsdag 7 april 2011

äta, bajsa, sova

igår behövde frank varken ha jacka eller overall på sig utomhus, för första gången i hans liv. idag är det storm och klass 2-varning. jag förstår inte riktigt logiken måste jag säga. men det kanske är okej, trots allt, då behöver man inte ha dåligt samvete för att man håller sig inomhus iallafall. och frank har inte varit helt kry senaste dagarna, vet inte om det beror på tänderna (tanden), men vi kan säga som så att blöjor och våtservetter går åt som smör här hemma nu. har tryckt i honom vatten och blåbär, så kanske det blir någon lindring på den fronten. stackars liten som inte får behålla någonting.

han somnade runt 17:00 och förmodligen har han somnat för natten, återstår att se. det går verkligen inte att hålla en trött frank vaken, och man väcker inte heller den frank som sover, fick jag veta igår. han somnade för natten vid 14:00 och det var väl inte så där jättebra, om man inte vill ha morgon 3:00. så efter fyra timmar såg jag ingen annan utväg än att väcka honom, och gud vad arg han blev. han skällde verkligen ut mig och var helt förtvivlad. när kommer det här ändras egentligen? när börjar han sova mindre? han äter sista målet mat runt 15:00 - 16:00, och det innebär alltså att det inte går att vänja honom vid middag eller kvällsmål - dels för att han inte är hungrig efter 15:00-målet och dels för att han somnar så tidigt ibland. det går liksom inte att hålla en trött bebis vaken för att trycka i honom mat när han ändå inte är hungrig. vilket dilemma. men jag låter honom sätta rutinerna, som jag har gjort sen första början. så justerar jag så gott det går ifall det är någonting som blir alldeles för obekvämt. det har fungerat hittils, så jag kommer fortsätta. och han verkar gilla samma rutiner som vi, så det är en win i vilket fall som helst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar