söndag 22 augusti 2010

vecka trettio

hittade en himla skojig lista.

---

när fick ni reda på att du var gravid?
den tjugoandra februari tvåtusentio. jag misstänkte att det flyttat in någonting i min mage så jag fixade ett test som jag tog med christoffer under kvällen. det blev ett knappt synbart plus så det hela slutade med att christoffer åkte in till dygnet-runt-öppet-apoteket och köpte två till, mitt i snökaoset. sen var det ingen tvekan om saken.

vem fick veta det först?
jag och christoffer samtidigt, sen christoffers syster och min vän ida. någon vecka efter berättade vi för mina föräldrar. sen rullade det på.


har du mått illa under graviditeten?
ja, från vecka sju till vecka nitton mådde jag hemskt illa. kräktes 1-4 gånger dagligen. mår fortfarande illa mycket lättare och spyr mycket lättare, men det är åtminstone inte dagligen längre.

har du mycket foglossningar?
knappt något alls. det knakar till ibland, speciellt när jag vänder mig i sängen. men känner inte av det någonting alls annars.

har du någon hormonrand?
nej.

har du fått några bristningar?
massor, överallt, hela jag är en enda stor bristning. över höfterna, magen och brösten.

vad tror du/ni att det ska bli för kön?
vi vet att det blir en kille.

vad ville du/ni att det skulle bli för kön?
spelade ingen roll alls. dock kände jag på mig att det var en kille.

har du några speciella cravings?
har haft lite olika, men det som hållt i sig längst är chili con carne, dammsugare (sånna bakelser) och potatis. när jag mådde som mest illa åt jag dock glass hela tiden.

vad gillar du för mat?
allt som har med potatis, kött och gräddfil att göra.

någon maträtt du avskyr?
inget nytt sen jag blev gravid åtminstone. dock har jag inte samma längtan efter curry längre, som jag älskade förut och helst åt hela tiden.

har du halsbränna?
knarkar novalucol varje kväll, så ja.

behöver du kissa ofta?
inte mer än förut.

hur mycket har du gått upp i vikt, hittils?
det var ett par veckor sedan jag vägde mig, men jag skulle gissa på 5kg.

har du några andra besvär med din graviditet?
om jag bortser från krämpor som tillkommit pga sjukdomar sen innan så har jag haft en väldigt snäll graviditet. det jobbigaste nu är järnbristen och att jag är så väldigt trött och yr hela tiden. räcker ibland med att jag står i någon minut så måste jag sätta mig ner för hela rummet börjar snurra.

är du nöjd över din graviditet?

mest över det faktum att jag ÄR gravid och har en fantastisk liten gosse i magen som sparkar hela dagarna. men nej, jag avskyr själva grejen med att vara gravid. en transportsträcka som måste genomföras, så ser jag det.

är du rädd för förlossningen?
inte längre. förmodligen kommer jag att få göra ett planerat kejsarsnitt så jag känner mig mer trygg i det hela nu. dock är jag ledsen över att jag isåfall kommer få vara sövd pga min ryggoperation sen innan, men det får gå ändå. bebisen får hänga med sin pappa tills jag har vaknat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar