söndag 19 december 2010

tidsfördriv

christoffer snörvlar och nyser, tror bannemig att frank gör det också. när han andas låter han iallafall som en snarkande karl. och mina föräldrar fick ställa in middagen ikväll på grund av vädret. fy vilken tråkig dag. men ja, kanske bra att ha det här överstökat innan jul ändå, om inte jag också smittas vill säga. men jag brukar klara mig. jag verkar mest köra på magsjukor när jag väl blir sjuk och det hoppas jag innerligt att jag slipper.

hur som helst är det fjärde advent idag och jag ska fullkomligen förkovra mig i juligheter och mysigheter ikväll. sista julklappsinslagningen och god middag med männen i mitt liv, det kan också bli rätt fint. även om jag saknar mamma och pappa. två veckor utan att träffa dom är en halv vecka för länge. på fredag ses vi iallafall, tjohej. vad mycket mysigare julen blir när man har barn. ännu mer om några år när frank faktiskt förstår vad som händer.

och här är en liten rolig lista, jag passar på medan barnet sover.

min bästa vän skulle ha kommit och hälsat på igår men det sket sig, tyvärr. hon har världens största blåa ögon och har samma tjusiga namn som mig. en gång hade hon en hund som hette linus som skelade åt alla håll och kanter och så kan hon sjunga himla fint också. och är bra på att äta hanskaka med mig.

när jag borstar tänderna tittar jag dumt på mig själv i spegeln.

när jag lagar mat blir det oftast fel. jag gav upp när jag skulle steka köttbullar för några månader sedan och blev nästan av med tanden när jag skulle ta en tugga, stenhårda inuti. misslyckas man med att steka köttbullar är man nog inte så bra på det där med mat. stackars mitt barn. jag har väldigt lätt att bli stressad när jag ska steka/koka saker. kanske därför jag gillar sallad så mycket. där misslyckas inte ens jag.

den värsta känslan är hopplöshet.

den bästa känslan är att känna sig tillfreds. att vara nöjd med det lilla. som ändå är så stort.

jag är bäst på att komma ihåg var jag lägger saker, vilket INTE christoffer är och det ger mig magsår ibland. därför har vi en deal att alltid när han tycker att han lägger något på ett smart ställe så ska han berätta det för mig, så kommer jag ihåg det åt honom. det har fungerat hittills.

jag är sämst på att ändra mig när jag har bestämt mig för någonting.

jag lyssnar på frank som ligger och knorrar och vaknar när som helst.

jag pratar bara om jag har något vettigt att säga.

jag tycker om när min son ler så att hela ansiktet skrynklas ihop, lax med potatis och gräddfil, när min katt ger onda ögat, morrissey, att slå in julklappar, kela med mannen jag tycker mest om i hela världen, fika i timmar, ha middagsbjudningar, sova bort en hel dag, att alltid ha någonting att se fram emot, sura godisar och att skratta.

kärlek är när man måste säga "jag älskar dig" flera gånger om dagen för att inte spricka.

i somras satt jag inne nästan hela tiden. var gravid och invalid. höll på att dö i lägenheten som blev en bastu så att christoffer fick bädda in mig i blöta, iskalla handdukar. den här sommaren var en pärs, kort och gott.

sist jag grät var häromkvällen när vi såg på svenska hjältar-galan.

när jag vill tänka så gör jag det. jag tänker alldeles för mycket var jag än är och när det än är.

när jag bakar är jag oftast lite slarvig och kanske är det det som gör att min chokladkaka är så himla mycket godare än alla andras trots att det är ifrån samma recept.

just nu tänker jag på mat.

idag har jag kissat, borstat tänderna, bytt blöja - matat x2 - och lekt med mitt barn, spelat donkey kong och suttit här.

ikväll ska jag duscha.

imorgon kommer jag att vara ensam väldigt länge när christoffer jobbar. butikstider under julen är störda.

min mobiltelefon är gammal men fin.

när jag vaknar på morgonen känns det oftast som att jag nyss har somnat.

1 kommentar: